Jeg ønsker å bruke asymetrisk spinaker (genaker) i kombinasjon med spinnakerbom. Vil dette påvirke ratingen?

JA - det betyr at halsen på den asymetrisk spinnakeren kan brases opp til lovart. det gir en fordel fremfor en som setter halsen låst i senterlinjen. Det er fullt lovlig, forutsatt at du har registrert SPL i målebrevet. 

Hvis du ønsker å ha spinnakerbom eller spristake ombord under kappseilas, men kun setter spinnakeren i senterlinjen, så kan det hukes av for dette på målebrevet. (Du må ha registrert TPS i målebrevet.) Da påvirker ikke spinnakerbommen ratingen. Spinnakerbom/spristake kan da KUN benyttes til å spri et forseil. 

Og husk: Du kan uansett aldri spri en spinnaker ved å sette en bom eller spristake i skjøtehjørnet.